۲۰ خرداد ۱۳۸۵، ۱۳:۱۶

تغيير و تحولات ساخت تصنيف در موسيقي ايران (6)

تصنيف رو به فراموشي است

تصنيف رو به فراموشي است

درويش رضا منظمي - آهنگساز و نوازنده كمانچه گفت : تصنيف يكي از گونه هاي ماندگار موسيقي ايراني است كه اين روزها به دلايل متعدد رو به فراموشي مي رود .

درويش رضا منظمي - نوازنده كمانچه در گفتگو با خبرنگار موسيقي مهر ، با بيان اين مطلب افزود : تصنيف از ديرباز در فرهنگ موسيقايي اين مرزو بوم جايگاه مشخصي داشته و هر وقت با مردم ارتباطي دروني و عميق پيدا كرده ماندگار شده است .

وي در ادامه گفت : براي ادامه دادن به سنت تصنيف سازي مديران بايد كاري كنند كه جنبه نظارتي موسيقي به سمت حفظ اصالت ها پيش برود تا در اين مسير تصنيف سازي و تصنيف سرايي جايگاه والاي خود را باز يابد . ضمن اين كه نبايد فراموش كرد اين روزها و با تعدد مجاري مختلف براي شنيدن موسيقي ، زمينه هاي بسياري براي احياي تصنيف وجود دارد .

اين عضو شوراي مركز موسيقي و سرود صدا و سيما معتقد است تصنيف يابد مورد تاييد مردم باشد تا آن ها بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند .

منظمي با اشاره به قدمت تصنيف و تاثير گذاري آن در ميان مردم ، اظهار داشت : پيدايش گرايش هاي مختلف باعث شده كمتر تصنيف بشنويم . در گذشته كتابهايي تصنيف با شعر و نت آن تصنيف از سوي دولت منتشر مي شد و اين كارباعث به وجود آمدن فضايي براي رشد موسيقي در ميان طبقه متوسط مردم مي شد .

معاون دانشكده هنر دانشگاه تهران در پايان گفت : اين روزها گرايش آهنگسازان به ساخت "تصنيف" كمترشده است . آهنگسازي جنبه اي كاملا علمي و فرموليزه دارد و تا حدودي از خاصيت هاي موسيقي ايراني فاصله مي گيرد . اما تصنيف يك امر سنتي و متداول ميان مردم است .  

   

کد خبر 337353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha